Sådan vælger du det rigtige tema til WordPress

Brian Brandt 0 kommentarer

Et tema bestemmer design og layout på din WordPress hjemmeside. Derfor er det meget vigtigt at vælge den rigtige fra start. Jeg ser dog alle begå den samme fejl, gang på gang. De starter med at finde et tema, og så skaber en hjemmeside ud fra det. 

Det er den forkerte rækkefølge. 

Du skal starte med formålet. Dernæst finde dine vigtigste områder du vil fremhæve. Dernæst en struktur som understøtter dine vigtigste områder. Derefter kan du begynde at lede efter et tema.
Det betyder, at når du starter med at lede efter et tema, så ved du:
  • hvad du vil med din hjemmeside (sælge, inspirere, vidensdele, socialisere eller andet)
  • hvad der er vigtigst for dig at fremhæve på din hjemmeside (kurser, nyhedsbrev, produkter, service, etc)
  • hvordan strukturen skal se ud (stort inspirerende billede i top, horisontal menu, vertikal menu, bokse på forsiden, venstre sidemenu, etc)
Hvis du ikke har tænkt over disse ting, så sker der ofte det, at du kommer til at se på alle mulige flotte temaer der vil 100 forskellige ting – og det skaber en meget dårlig brugervenlighed på hjemmesiden. Fald ikke i den fælde.
Keep it simple stupid (KISS) – er et udtryk alle bør tænke på konstant, når de designer en hjemmeside.

80% af alle temaer er noget teknisk skrammel

Der findes så ufattelig mange WordPress tema designere i verden – tag bare Themeforest. De har alle set en ide i, at komme til at tjene penge på at lave temaer. Derfor bikser de et eller andet sammen og sender det ud til masserne, som æder flot design råt. De ved at du som almindelige forbruger ikke tænker på teknikken.
Men det gør jeg.
Og derfor skal jeg være din vagthund. For tema-designerne er som regel en gang dovne hunde. De laver meget ofte noget skrammel og det ødelægger fx dine chancer for at stige til tops i Google. De laver nogle temaer der har så meget skrammelkode, at de sløver din hjemmeside ned – gør den langsom. Det giver irriterede brugere og det gør også Google sur.
Du kan altid hyre mig til at kigge det tema igennem som du har fundet – om det er hensigtsmæssig eller ej at bruge.
Jeg vil også gerne hjælpe dig med processen inden du har fundet temaet – så vi er sikre på, at du rent faktisk får det som du har behov for, og ikke noget du selv tror du har behov for.