Hvilket webhotel til min WordPress blog

15-06-09 brianbrandt 33 kommentarer

Det spørgsmål jeg bliver stillet de fleste gange, er hvilket webhotel eller webudbyder man skal bruge til sin WordPress blog. Eller hvilket jeg vil anbefale.

Svaret er ikke helt entydigt, og det afhænger meget af situationen.

Webhotel til en privat blog

Skal bloggen være til dig personligt, og forventer du ikke flere besøgende end omkring 100 besøgende om dagen (og tro mig, det er faktisk ikke så nemt bare lige at få 100 besøgende om dagen) – så kan du godt nøjes med et af de billige lavpris webhoteller.

Det er webhoteller som:

  • one.com (Ikke nok memory limit og anbefales ikke længere)
  • surftown.dk (anbefales ikke)
  • unoeuro.dk (anbefaler jeg)
  • MeeBox (anbefaler jeg)

Anbefaler IKKE surftown

De der har været på kursus hvor jeg har undervist i WordPress, ved at jeg på ingen måder er tilhænger af Surftown når vi snakker et webhotel til WordPress. Den første årsag er, at de kører med en indstilling der hedder “safemode=on”. Surftowns nye webhoteller kører “safemode=off”.

Jeg er ikke ekspert omkring det tekniske i hosting-miljøet, men jeg ved at one.com også kører med “safemode=on” indstillingen, men på deres webhoteller kører det hele fint. One.com har også lidt problemer pt, men det skyldes vist deres memory limit.

Dette kan du IKKE på et Surftown webhotel

Det som ikke er muligt på et Surftown webhotel er at bruge “automatisk opdatering” af WordPress, installering af plugins igennem administrationen og installering af themes igennem administrationen. Det er heller ikke muligt at uploade billeder med mindre man laver nogle tekniske indstillinger. Nextgen galleri-pluginet virker heller ikke efter hensigten på deres webhotel. (Edit: 2. nov: Surftown mener det er muligt på deres nye webhoteller – men jeg har ikke testet, for jeg bruger ikke deres service længere).

Jeg har tit kunder der kommer ind med en opgave, hvor de gerne vil have designet en WordPress blog, hvor de allerede har købt et webhotel hos Surftown. Det første jeg som regel gør er at foreslå dem at skifte til et andet sted – da de ellers får begrænsninger.

Det er ikke fordi Surftown ikke kender til problemet – de forsøger nemlig selv at være meget åbne om tingene, og de har givet en forklaring på deres blog omkring safemode=on. Der snakker de dog istedet om en virtuel server, som sikkert bliver en meget dyr affære – og det burde ikke være et problem.

Så indtil de får ændret deres indstillinger til at være WordPress venlige, kan jeg kun fraråde at bruge Surftown.

De tre andre jeg webhoteller kan du frit vælge imellem efter min mening.

Webhotel til virksomheder

Skal du til at lave en WordPress blog til din virksomhed, og forventer du at få en del flere besøgende – hvis du fx finder ud af at bruge lidt søgemaskineoptimering af WordPress bloggen kan du nemmere få mange besøgende. Så mener jeg at du bør investere i et lidt dyrere webhotel end de billige lavpris-webhoteller.

Du kan løbe ind i problemer hos de billige webhoteller, hvis du får for mange besøgende på en enkelt dag. Sender du fx en pressemeddelelse ud og ender i alle de nationale medier, kan du pludselig få flere tusinde besøgende på en enkelt dag. Sker det, så lukker lavpris webhotellerne bare for din hjemmeside, da du pludselig overskrider din grænse af trafik (selvom de fleste skriver “fri trafik”, passer det ikke helt – prøv at læs dine betingelser igennem, der står som at ved regel uregelmæssig trafik kan din side lukkes.)

Invester i din nattesøvn

Derfor synes jeg du bør investere i en webhost, som ikke bare lukker ned og som tager daglige backups af dine filer og databaser. Du kommer til at betale mere, men du vil kunne sove mere trygt om natten – og supporten er som regel væsentlig bedre.

Jeg kører selv mine egne hjemmesider på en virtuel server hos et professionelt hostingfirma, og jeg kan få alle indstillinger præcis som jeg vil have det. Med en virtuel server har jeg også mulighed for at have flere hjemmesider på samme server.

Der er også et sikkerhedsmæssigt aspekt at tænke på, da på et lavpris webhotel bliver du smidt på en server der allerede har måske 500 andre hjemmesider liggende. Risikoen er så at en af de hjemmesider laver noget rigtigt fy-fy som kan risikere at gå ud over alle hjemmesider på den server. Der er set eksempler på, hvor en af de større webhoteller fik deres server hacket og det gik ud over samtlige hjemmesider på den server.

En god server er ikke propfyldt med hjemmesider

En virtuel (eller dedikeret) server er ofte væsentlig hurtigere end de billige webhoteller, da der ikke er så mange hjemmesider på sådan en server. Jo mere du betaler for en server, jo hurtigere bliver din hjemmeside som regel. (en server er hvad webhotellet ligger på)

Hvad er en hurtig hjemmeside så – det er når dine sider kommer hurtigt frem for den besøgende. Det er også det man kalder responstid – jo hurtigere, jo bedre oplevelse får den besøgende af din hjemmeside.

Du kan læse om et godt bud på et WordPress webhotel her. Det er godt optimerede webhoteller og det giver lynhurtige responstider.

Hvad skal man teknisk set kigge efter til WordPress.

Teknisk set skal dit webhotel indeholde følgende:

  • Server med PHP (minium ver. 5.6)
  • MySQL database (minium ver. 5.6)
  • Mod_rewrite Apache modul (er som regel installeret)

Bare dit webhotel overholder ovenstående, så kan man altid installere WordPress, resten vil så være tekniske udfordringer, som vi vil tage os af.



Discussion

  • Christian Reupke

    Det er lidt syndt, at du kun sammenligner med lavpris webhotellerne 🙂

    Jeg vil nemlig mene, at man også kommer langt med et rigtigt webhotel. Performance vil typisk være den samme som på en egen server eller VPS, som derimod har den fordel, at man kan samle langt flere services. F.eks. hvis man har mange domæner eller sørger for hosting til sine kunder, så er det en interessant løsning. Det giver også mulighed for særlige ønsker til konfigurationen af serveren.

    Men der følger også et større ansvar med en egen server, hvor man har administratorrettigheder. Fejlkonfiguration kan have alvorlige konsekvenser, og derfor kan det for de fleste, være en fordel med et webhotel, hvor udbyderen tager sig af det praktiske.

    Jeg kommer fra NETsite, og vi sælger begge løsninger.

    15-06-09
    • brianbrandt

      Du har ret i, at der er et skridt imellem lavpris løsningen og så den virtuelle eller egne server. Et professionelt webhotel. Det bør man også tage i betragtning – en sådan løsning hvis der kun er tale om et enkelt domæne, kan jo i langt tilfælde være rigtig godt.
      Har man en virtuel server / egen server, og ikke ved noget om det tekniske, så vil jeg helt sikkert mene man skal lave en “vedligeholdelses-aftale” med udbyderen, så de holder den opdateret.

      15-06-09
  • S. Pedersen

    og hvor er en udbyder som f.eks webhosting.dk der altid har den nyeste version og et markant bedre system end de fleste?

    15-06-09
    • John Sahl

      S. Pedersen: Man kan tydeligt se på din kommentar at du aldrig har oplevet hvor arrogante Webhosting.dk kan være hvis du har problemer eller “belaster serverne” mere end de synes er sjovt.

      15-06-09
  • Arkitekt

    Dit indlæg om Surftown er ukorrekt.
    Jeg har surftown og det er ufatteligt nemt at bruge – man skal bare lige gøre to ting:

    Efter one click installation, skal man bruge FileZila fx til at hente hele mappen wordpress ned på sin pc – herefter åbner man mappen og uploader hele indholdet.

    Nr to ting er at man (igen i FileZila) højreklikker på mappen “content” og taster 777.

    Det var såmend det hele. Hele dit indlæg om surftown bliver noget sludder, ved disse to meget nemme operationer.

    15-06-09
    • brianbrandt

      Vi er enige om, at Surftown er nemt at bruge – det er nemt at lave en 1-click installation. Men om det ligefrem er noget sludder jeg skriver, det vil jeg nu ikke sige.
      Når du nævner Filezilla (underforstået også FTP), så har du allerede sat 75% af mine kunder af.
      Samtidig nævner du at man laver en 777 CHmod af din mappe, hvilket jeg stærkt vil fraråde dig at gøre – af ren og skær sikkerhedsmæssige årsager, da du på den måde faktisk overleverer nøglen til dit webhotel til en hacker.

      1-click installation ligger stadig tingene i en undermappe, dvs at din blogs adresse kommer til at hedde – mitdomæne.dk/wordpress – hvilket jeg ikke synes vil være smart, da den ligeså godt kunne hedde mitdomæne.dk. Jeg ved godt, at man så kan flytte rundt på tingene ved at flytte nogle index filer, rette i en php fil etc, men så har du dermed sat 100% af mine kunder af.

      Der er dog en løsning på at få plugin opdateringer til at virke på surftown ved en egen-installation, noget med en /tmp mappe, men jeg har ikke lige haft tid til at skrive et indlæg om det endnu, det kommer.

      15-06-09
      • Jannic

        Bemærk, at på hvilket som helst Website/Webhotel, hvor man ønsker at opgradere WordPress eller plugins automatisk via administrationen også medsætter sikkerheden lavere end hvad godt er.

        Det er nemt at bruge ja, men det er sørme også nemmere for andre at “bryde” ind.

        Så reelt er Surftowns løsningen, ikke fordi jeg er speciel glad for Surftown, den bedste sikkerhedsmæssige løsning.

        Og hvis en Kunde virkelig vil kan de også opgradere WordPress selv, eller få ens Webbureau til at håndtere den drift.

        Sikkerhed bør prioriteres ekstremt højt når vi taler om webapplikationer og herunder også WordPress.

        15-06-09
        • Brian Brandt

          Nu er jeg ikke helt så skarp på teknikken bag hosting, men jeg ved hvornår ting virker og når de ikke gør :-). Du tænker formentlig på Safemode, når du siger, at de har den bedste sikkerhed? Hvis det er tilfældet, så har jeg set masser af andre hosting-udbydere, der også kører med safemode=on, og hvor man stadig kan opdatere automatisk.

          Under alle omstændigheder, så kan du stadig godt sikre din blog på en lang række andre måder end safemode=on. Det er også det jeg skriver om her Sikkerhed i WordPress..

          15-06-09
          • Jannic

            Hej

            Nej, jeg tænket nu ikke på Safemode. Basalt set har Safemode intet med besøgende at gøre, det er mere en teknisk foranstaltning webhotellet kan bruge til at skille de forskellige værelser fra hinanden på hotellet.

            Det jeg tænker på er fil- og biblioteksrettigheder. Det bedste er at køre med læserettigheder på alle niveauer, da en eventuel brist i webserveren ikke kan overskrive filer osv. Det giver man køb på, når man skal bruge de “smarte” features som WordPress har til at opdatere sig selv.

            Patch management bør være en driftopgave der ligger uden for administrationen af WordPress. I hvert hvis man tænker sikkerhed ind i løsningen 😉

            15-06-09
  • Arkitekt

    Uanset hvilket webhotel man vælger, er der opgaver lige så “nørdede” som dem du beskriver. Så hvis du sier kunder fra på den konto, giver det dårligt mening.
    Man skal rette to webadresser i wordpres og en fil hos surftown, for at få sin egen URL til at virke.
    Rigtig meget af problemet, tror jeg ligger i at kunne formulerer det på almindeligt dansk.

    15-06-09
    • brianbrandt

      Jeg er ikke helt enig i at der er “nørdede” opgaver ved alle webhoteller. Selvfølgelig hvis du antager at kunden selv installerer WordPress – så kan det i sig selv jo være en nørdet opgave.
      Men det er rimelig simpelt – og det er først derefter problemerne opstår, og det bliver rigtig nørdet.
      Surftown har bare et par ekstra barrierer frem for så mange andre webhost udbydere.
      Når jeg går ned til en cykelhandler og køber en cykel, så regner jeg jo heller ikke med selv at skulle sætte kæden på med et special værktøj, for at kunne cykle ordentligt. Den skulle jo gerne virke ordentligt fra start.

      15-06-09
  • Arkitekt

    Ja, det var hvad jeg antog 🙂

    Jeg gjorde det lige igen på http://www.kunstrejse.dk forleden.

    1 oneclick installation
    2 ændre to adresser (fjerne /wordpress)
    3 hente mappen
    4 åbne og uploade mappens indhold
    5 ændre filtilladelser.

    15-06-09
  • Bo Fjord Jensen

    Man kan selvfølgelig også foretage automatisk opdatering via FTP. Så slipper du også for CHMOD problemer.

    15-06-09
    • brianbrandt

      Saa er de vel ikke “automatiske” laengere?

      15-06-09
  • Peter

    God artikel.

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre navnene på de hosts, der så er nummeret mere seriøst end de nævnte (Giga, One etc.).

    Er netop blevet lukket ned af Giga, formentlig pga for meget trafik, og det gjorde de blot uden en lyd, og uden at svare på henvendelser. 🙁

    mvh Peter

    15-06-09
  • anders

    Jeg vil advare mod surftown i forbindelse med wordpress! De tillader ikke at man slår safe_mode fra, så automatiske opgraderinger af wp og plugins virker ikke…

    Har været der og er flyttet videre!

    15-06-09
  • Steffen K

    Og hvilke webhoteller kan der så anbefales i “midten” af feltet rent prismæssigt?

    15-06-09
    • Brian Brandt

      Jamen det vil jeg stadig mene firmaer som Acenet godt kan levere. Der kan man godt få et webhotel til ca. 100 – 200 kroner om måneden – hvis det er midten :-).
      Eller du kan bruge netsite, som tidligere skrevet i kommentarene – deres service og kvalitet tør jeg dog ikke stå inde for, da jeg ikke selv har brugt dem – men de er sikkert dygtige.

      15-06-09
  • Arkitekt

    Det står virkelig slemt til hos Surftown nu. Synes derfor gerne jeg vil advare kraftigt imod denne løsning.

    Deres sider går ned 1-3 gange dagligt, dette er helt planlagt og står på i flere minutter hver gang.

    Mine sider begyndte at gå i stå 20-50 gange dagligt og det tog en måned før de flyttede server.

    herudover var der helt utroligt mange kommunikationsproblemer i kundeservice.

    Jeg er lige flyttet til Gigahost og har ind til videre kun gode erfaringer.

    15-06-09
  • Henrik Jørgensen

    Jeg har selv kun prøvet web10 og gigahost, hvor wordpress versionen på web10 er 2.7… Ikke optimalt. Gigahost virker ret godt.

    15-06-09
    • Brian Brandt

      Jeg må indrømme mine erfaringer med Gigahost ikke er de bedste. Det er også det jeg hører rundt omkring.
      Web10 er også lidt uheldige med WP, for først så får du installeret 2.7, og når du så forsøger at opdatere, så kan du ikke det, da du ikke har nok memory limit. Det kan du dog tilkøbe dig – men det er en uheldig retning.

      15-06-09
  • Simon

    Jeg vil anbefale Directhost.dk. Super priser, og kanon service. Og så lover de ikke guld og grønne skove som så mange andre gør med deres såkaldte “fri trafik” 😉

    15-06-09
  • Christopher

    Kan kun anbefale Gigahost! Det virker bare. Der har jeg alle mine domæner.

    15-06-09
  • Anne Madsen

    Jeg ved godt at denne tråd er lidt teknisk ind i mellem, men jeg vil blot fortælle at jeg startede helt uden særlig viden hos http://www.safeserv.dk og der har fået en virkelig fin behandling og god support – jeg kan uden problemer arbejde med nyeste version af wordpress og andre scripts – det er dejligt når man starter som helt ny indenfor internet – jeg kan derfor anbefale http://www.safeserv.dk

    15-06-09
  • Per Nielsen

    Jeg er lige skiftet til http://www.bytebob.com, og er temmelig imponeret over deres WordPress installation. Det er noget af det nemmeste jeg har længe har set. De kører den seneste version, og jeg kan selv styre om jeg vil opdatere selv fremover fra administrationen.

    15-06-09
  • Lars Skjoldby

    Relevant artikel – stadig. Dog en lille opdatering:
    I kommentarsporet bliver der også diskuteret safe-mode. Blot til info så her safe-mode nu udfaset: http://php.net/manual/en/features.safe-mode.php

    Hvor meget er en propfyldt server? Det kan ingen sige, lige med undtagelsen af server administratoren. På http://www.netnationen.dk kan du dog se hvor mange .dk domæner der ligger på de danske udbyderes servere. Men det er stadig ikke en indikation af at serverne er fyldte, for server A kan være langt mere kraftig end server B, og kan derfor håndtere mere. Det kan også tænkes at websites på server B er meget mere ressourcekrævende end websites på server A.
    Så man må bruge sin sunde fornuft når man vælger webhotel.

    15-06-09
  • Hans L.

    Man kommer rigtig langt med et webhotel fra Meebox af, de levere god og stabil webhosting til billige penge, vi er selv hosted blandt andet hos dem, og vi har været fuldt ud tilfredse siden dag et, og vi har nu været hos dem i over et år.

    Mvh Hans L.

    15-06-09
  • Knud Henrik Sørensen

    Jeg har oplevet problemer med surftown og WordPress. Hvis man ønsker at lave et fotogalleri og en homesite for en fotograf og vælger gratis løsninger på gallerimodul og tema så kommer der let problemer med den nyeste WordPress. Det virker simpelthen ikke med det mest populære galleri. Surftown ved det godt og foreslår nogle ændringer, men disse ændringer virker overhovedet ikke.

    Samtidig markedsfører de selv deres wordpress-sites som deres team kan lave for folk mod betaling, og hvor man skriver at det laves efter kundens ønske. Her vil de jo ikke kunne opfylde mit ønske. Alternativet kan så blive at jeg må skifte CMS-system for at få noget til at virke på Surftown eks. til Drupal, og det kan vel ikke være meningen at man skal til det. De skriver jo netop i deres reklamer at man kan bruge deres 1-klik installation og så bagefter lave det hele som man vil, og de anbefaler selv den nyeste WordPress. Det finder jeg på ægte jysk RIGTIG TRÆLS!

    15-06-09
  • Kenneth Pihl

    Det er ikke korrekt at man ikke kan opdatere sin WordPress automatisk. Automatisk opdatering via sit kontrol panel i WP kører fint. Det samme gør installeringer af tema’er samt billeder. Alt fungere i fineste orden.

    15-06-09
    • Kenneth Pihl

      Hos Surftown skal jeg lige huske at nævne 🙂

      15-06-09
  • Sofie Studsgaard

    Godt at vide det med Surftown, så ved jeg hvilken vej jeg IKKE skal gå.

    15-06-09
  • Der er lukket for kommentarer